Mierzenie się z COVID-19 jest dla wielu osób źródłem potężnego stresu. Pandemia wywołuje przede wszystkim uczucie lęku. Lęk potęguje się wtedy, gdy widzimy, że inni również się boją i obserwujemy ich pełne lęku zachowania. Poziom stresu zwiększa się, kiedy znajdujemy się w sytuacji dotychczas nieznanej, na którą nie mamy wpływu.
Do typowych objawów stresu z powodu epidemii zalicza się:
– lęk i niepokój o zdrowie i życie swoje i swoich bliskich
– lęk przed śmiercią
– lęk przed dotykaniem różnych przedmiotów (możliwość zarażenia się )
– zamartwianie się sytuacją
– uczucie przytłoczenia
– smutek i przygnębienie z powodu nagłej zmiany dotychczasowego stylu życia
– poirytowanie, zdenerwowanie z powodu konieczności odnalezienia się w nowych warunkach
– złość np. z powodu niemożności realizacji swoich planów (np. podróży)
– poczucie winy wobec swoich bliskich, zwłaszcza starszych, z którymi kontakt teraz jest ograniczony
– trudności ze spaniem
– zmiany w sposobie odżywiania się
– trudności z koncentracją uwagi
– pogorszenie się przebiegu chorób przewlekłych
– częstsze sięganie po alkohol, papierosy czy leki

W tej trudnej sytuacji każdy jednak może starać się zapanować nad swoim stresem. Przede wszystkim trzeba tą sytuację zaakceptować, to znaczy pogodzić się z tym, że ona jest, nie walczyć z tym, nie buntować się, bo to tylko strata sił. Co jeszcze jest pomocne w tej nadzwyczajnej sytuacji? Jak sobie radzić?
– Staraj się ograniczać częstotliwość czytania lub oglądania wiadomości na temat rozprzestrzeniania się wirusa. To może być 1 – 2 razy dziennie a nie co godzinę. Częste słuchanie złych wiadomości może być przygnębiające i nasila lęk. Nie czytaj forów internetowych, ogranicz social media.
– Odwołuj się do faktów – większość zarażonych nie ma wcale objawów lub są one podobne do przeziębienia. Pamiętaj, że utrzymanie podstawowych zasad higieny chroni przed zarażeniem się. Pamiętaj też, że ograniczanie życia społecznego, kontaktów z innymi jest właśnie po to, żeby zahamować rozprzestrzenianie się choroby.
– Zdynstansuj się do problemu, zobacz go w szerszej perspektywie. Powtarzaj sobie, że ten czas jest przejściowy. Za jakiś czas będzie inaczej, wrócimy do zwykłej aktywności.
– W trudnych momentach przypominaj sobie o tym, co ci pomagało do tej pory radzić z problemami, jakie twoje kompetencje, jacy ludzie, jakie wartości. z
– Porozmawiaj o swoich trudnościach i o tym co przeżywasz z zaufaną osobą
– Wykorzystaj ten wyjątkowy czas. Czytaj wartościowe i budujące treści, książki, artykuły. Oglądaj to co poprawia ci nastrój i zwiększa optymizm. Wykorzystaj czas na to, na co do tej pory nie mogłeś sobie pozwolić – drobne przyjemności, książki, artykuły, zaległe filmy, może porządki lub drobne naprawy.
– Zadbaj o swoje ciało – ruch oraz światło słoneczne bardzo poprawiają samopoczucie. Zadbaj o to co jesz i ile śpisz. Nie nadwyrężaj dodatkowo swoich sił. Unikaj alkoholu, papierosów i nadmiaru leków.
– Pozostań w kontakcie z bliskimi i przyjaciółmi. Teraz masz więcej czasu dla nich, dlaczego się z tego nie cieszyć?
– Rozejrzyj się, może ktoś potrzebuje pomocy – rozmowy, wsparcia, może trzeba mu zrobić zakupy?
– Zachowaj spokój i bądź dobrej myśli.